En digital portfolio er både nyttig og essensiell for deg som søker jobb, for frilansere og for deg som jobber i et kreativt byrå, men ønsker å promotere hva du kan gjøre. I et hav av konkurrenter, er det viktig å ha en digital portfolio som skinner sterkt. Hvordan oppnår man det? I Destino er vi flere ansatte som har jobbet som frilansere, driver- eller har drevet egne selskap - og ikke minst, så jobber vi med akkurat dette hver eneste dag! Vi har derfor erfart hvor viktig det er med en digital portfolio og hva som definerer en god en. Vi har derfor satt sammen en guide med tips fra teamet vårt, slik at du kan skape en killer portfolio som lokker til seg kunder!
EYE CATCHER
Forsiden er det første man ser når man går inn på linken. Da er det viktig at seeren blir møtt med et spennende syn. Dette kan gjøres i form av bilde(r) på hele skjermen, film, animasjon, spreke farger, stor tekst og lignende. Sørg for at førsteinntrykket er positivt!
Dersom du bruker en nettsidemal, kan du velge en layout du liker og tilpasse den til ditt eget brand i form av farger, tekst, bilder og lignende. Da slipper du å tenke fra scratch, men kan likevel skape noe som vekker oppsikt.
SELG EGENSKAPENE
En portfolio skal selge dine sterkeste egenskaper. Her må man sørge for å promotere dem på riktig måte. Skriv om arbeidet og kunnskapene dine - hva kan du? Ha en biografi som selger deg som person. Vis frem ditt beste arbeid. Kvalitet over kvantitet.
Ha også korte forklaringer rundt arbeidet ditt. Har du for eksempel et bredt utvalg med videoer du har produsert, skriv om prosjektet og hva du gjorde. Hvem var kunden? Hva var oppgaven og hvordan løste du den? Skriv slik at man blir kjent med deg og ditt arbeid gjennom portfolioen.
Husk at portfolioen din skal selge deg som en profesjonell aktør og trekke til seg kunder. Dermed må arbeidet ditt ha verdi. Vær selvsikker, kort og konsis.
SÆREGEN, MEN ALLSIDIG
Selv om du er eksepsjonelt god i for eksempel reisefotografi, er det også viktig å vise allsidighet. Dette betyr ikke at du skal fokusere kun på allsidighet, men vise frem at du kan mer enn bare èn ting! Husk at fokuset skal være på det som gjør deg unik, dine sterke sider og hva KUN DU kan tilby - men dersom du vil treffe mer enn bare en bransje, er det viktig å vise at du kan mer, uten at du mister ditt særegne avtrykk.
VIS DET DU VIL JOBBE MER MED
Portfolioen din skal lokke til seg dine ideelle kunder. Du skal selge det de ønsker å kjøpe. Dersom du ønsker å skrive artikler om hoteller, bør du vise til tidligere arbeid innen samme felt. Er du helt fersk i gamet - skriv likevel, slik at du har noe å vise frem! For eksempel, kan man hente inspirasjon fra egne ferier og trekke inn egne synspunkt, inntrykk, lukter og opplevelser.
Husk at kvalitet trumfer kvalitet, men at du også må ha nok arbeid å vise frem for at portfolioen ikke skal fremstå som tynn. Produsèr det du kan og sørg for at det er av høy kvalitet, i tillegg til at du fronter det du vil jobbe mer med.
VÆR MENNESKELIG
Promoter deg selv så godt du kan, og gjør deg selv menneskelig for personen som sitter foran skjermen. Ha gjerne med bilder av deg selv - enten portrettbilder eller behind the scenes. Velg bilder som passer til ditt brand og design, og gjerne et bilde som ikke er fullt så strengt som et såkalt “headshot bilde”. Det vil være naturlig å bruke et bilde av deg selv i kontakt-fanen, slik at seeren får sette et ansikt på navnet ditt.
BRYT BARRIEREN
Gjør det enkelt for potensielle kunder å kontakte deg ved å ha kontaktskjema på siden. Sørg for at kontaktinformasjonen din er lett tilgjengelig og at du oppfordrer til å ta kontakt.
GJØR DET ENKELT
Ikke overkompliser det å lage en portfolio. Benytt nettsider som Portfoliobox til å bygge den og velg kun ditt beste arbeid. En digital portfolio skal fremstå profesjonell, ren og oversiktlig - men ikke bruk energien på å lage den fra scratch, med mindre du jobber med for eksempel koding.
Og vipps - så har du tipsene du trenger for å vise frem ditt beste arbeid. Lykke til - vi heier på deg!