Et pakningsdesign skal fange forbrukerens oppmerksomhet, og pakning skal appellere til en bestemt målgruppe. Er målgruppen en jente/dame inneholder ofte designets myke, runde former og fargebruken er ofte pastellfarger for å skape et innbydende uttrykk. Skal pakningsdesignet derimot appellere til menn/gutter er designet ofte mer maskulint med rette linjer, tykke bokstaver og mørkere farger.
Et pakningsdesign skal ofte skifte uttrykk med at det f.eks kommer mye kolleksjoner, smaker osv. Det er derfor vesentlig at pakningsdesignet er designet slik at det representere det samme uavhengig av hvilke farge det endres til.
Prosessen for å finne det perfekte designet for et produkt er tidkrevende og krever at kommunikasjonen mellom designer og kunder fungerer optimalt. Ved god dialog hvor mål, tanker rundt målgruppe og uttrykk designet skal gi blir avdekket, blir pakningsdesignet bra.
Det finnes uendelig mange pakningsdesign i butikkhyllene, her må pakningsdesignet skille seg ut og en har ikke mer en ca. 2 sekunder på å fange oppmerksomheten til forbruker. Hva som er nøkkelen til gode pakningsdesign endrer seg hele tiden, men en gyllen regel er at pakningsdesignet bør holdes enkelt og rent. Blir det for mange effekter som krangler om oppmerksomheten vil dette telle negativt for helhetsuttrykket. Pakningsdesignet skal inneholde en stopp effekt, dette kan f.eks være et ikon, en farge, et mønster eller lignende som skiller seg ut fra resten av designet.